top of page

נשמות נודדות:יחיד\רבים

השבוע ננעלה התערוכה "נשמות נודדות:יחיד\רבים"

המסע של התערוכה החל בהגשת יוזמה לשבוע עושים נפשות 2023, אי שם באוגוסט, והמשיך בקשר מופלא עם ורה גייליס שהכירה וחיברה אותנו ל-Kakdelart, ארגון של אמנים עולים שעושה פלאות בשדה האמנות בארץ. יחד הוצאנו קול קורא ליצירות אמנות שעוסקות בהגירה ובריאות הנפש - אליו הגישו כ-100 יצירות!


קול קורא לתערוכה שיצא בקיץ
קול קורא לתערוכה

ורה, שאצרה את התערוכה, חיפשה בית ראשון לתערוכה שתפתח את שיתוף הפעולה הזה ולשמחתנו התערוכה התקבלה למרחב החברתי - מלון הנשיא בירושלים, וככה הכרנו מקום מרתק שבו מתקבצים מיזמים שונים, ובו מתקיימת פעילות חברתית במרחב משותף.


הזמנה לתערוכה הראשונה שהתקיימה במרץ 2024
הזמנה לתערוכה נשמות נודדות

במהלך התערוכה התקיימו אירועים שעסקו בחיבור בין הגירה לבריאות הנפש, במרחבים שונים של עולם התרבות כמו גם בשפות שונות.


באירוע הפתיחה שהתקיים בעברית ורוסית שמענו מורה על הקמת התערוכה, ועל שיתוף הפעולה עם Kakdelart ועם נפשות, וגם על המקום המיוחד שבו ממוקמת התערוכה. שמענו גם את סיפורה של לובה לאור, שהציגה בתערוכה את סיפור ההגירה והאבדן שגבתה ממשפחתה.

לובה מספרת את סיפורה בפתיחת התערוכה מלווה בורה האוצרת
לובה לאור וורה גייליס - פתיחת התערוכה

עסקנו בזהות הכפולה שמייצרת ההגירה וחיברנו זאת לשירה של לאה גולדברג "אילנות":

אולי רק ציפורי מסע יודעות
כשהן תלויות בין ארץ ושמים
את זה הכאב של שתי המולדות.

מתוך השיר "אילנות", לאה גולדברג



אירוע נוסף התקיים בשפה העברית וכלל שיח גלריה עם ורה האוצרת ועם מספר אמניות מהן שמענו על המעבר בגילאים שונים, וגם על הדור השני להגירה. ראינו איך היצירה מאפשרת לשמור על זכרונות ולהתחבר למקומות שכבר לא קיימים במציאות האובייקטיבית.




בהמשך אותו הערב נערך ערב ספרות בהנחייתה של אילנה זיידמן בו שמענו קטעים מספריהן של בלה שגיא ואילנה רודשבסקי. זוהי הזדמנות לברך את אילנה על זכייתה בפרס ספיר לספר ביכורים! שמו של הספר – טסקה – מדגים את האתגר בבניית החיים החדשים, דרך השפה בה לא תמיד ניתן לתרגם במדוייק את המשמעויות אותם הביא המהגר מביתו הקודם לביתו החדש. במפגש השתתפה גם נעמה כספי, שהגיעה למפגש מביתה בעין הבשור, בית ממנו פונתה יחד עם בני משפחתה וחבריה בשבעה באוקטובר ואליו שבה לאחרונה. נעמה שיתפה אותנו בסיפורה חייה וחייו של אביה, וחלקה איתנו את הצילומים המיוחדים שלה.

שיח ספרותי בתערוכה נשמות נודדות
שיח ספרותי - מימין לשמאל: נעמה כספי, אילנה זיידמן, אילנה רודשבסקי ובלה שגיא

השבוע ננעלה התערוכה באירוע באנגלית, בשיתוף Popup gallery וקונקט ירושלים.

30 משתתפים שיתפו אותנו בצילומים וסיפורים שעסקו בנושא "הדיוקן ללא הפנים", נושא שהתכתב עם התערוכה. רובם הציגו את העבודה והסיפור שמאחוריה במהלך הערב. סיפורים על מעבר מארץ לארץ, מרכיבי זהות חדשים וישנים שמתכתבים זה עם זה, קשרים משמעותיים ודרכי התבוננות על המציאות. ערב מופלא של סיפורים וחיבורים!

את התמונות הנפלאות של האירוע והקהל צילמה Alexandra Simonova, אפשר לראות את השמחה על פני הא.נשים שהביאו את היצירה שלהם וסיפרו את הסיפור של התמונה (וגם את שלהם בעקיפין).


באירועים אלה, ובמפגשים שקיימנו בתערוכה במהלך החודש נפתחו לנו כיווני חשיבה ואפשרויות להמשך הפעילות בנושא ומזמינים אתכם להמשיך ולעקוב. התערוכה הבאה תתקיים ביוני, פרטים בהמשך!

5 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page